Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_175962} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Varm stemning formidles gjennom fargene i bildet, ansiktet og klærne har noen få synlige detaljer, men er i mørkeste laget, kunne gjerne sett _litt_ mer.
Speilingen i vannet er morsom og litt uvanlig, det er ikke ofte man ser folk stå i vannet i fulle klær.
Fargene og hennes positur gir ''India-følelse'', men har altså en innvending mot å kunne si at du har truffet 100 %.
Mvh Ann
Carsten A.
Ja, dette er bra, men jeg skulle svært gjerne sett mye bedre kontakt med personen. Så på det punktet, og det er viktig, er jeg ikke så fornøyd. Likevel mye annet som, lysende vakkert vann med små bølger, speiling og positur som er svært bra.
Med bedre kontakt med personen hadde dette vært 100% på topp. Nå er det dessverre bare meget bra, sånn 5-10% nedenfor toppen.
MVH CA
Inger-Lise S.
Absolutt meget bra bilde. Lekkert med vakre farger.Speilingen gjør seg godt.
Inger-Lise
Amund Blix A.
Mange av mine bildekommentarer går ut på å få folk til å slutte å bruke kameraets innebygde blitz, den største folkesykdommen siden svartedauen, men her har vi nettopp unntaket.
En veldig forsiktig innfyllingsblits hadde hevet dette bildet betraktelig, littegrann lys på jenta hadde skapt mer kontakt.
Arne S.
Jeg er ikke enig i at det mørke ansiktet reduserer bildet. Derimot synes jeg det tilfører motivet en spenning og et ''evighetsperspektiv''. Dersom ansiktet var synlig ville det vært en beskrivelse av denne konkrete personen. Nå skildres en stemning vi alle kan oppleve i et gitt øyeblikk. Hodets og fingrenes bevegelser sier alt.
I tillegg heves bildet av sariens gjennomskinnelige flik og speilingen i den våre sanden.
Jeg høyner med en, dvs til 96 % !
:)
Audhild E.
Nydelige farger og stemning. Fin positur på jenta.
Om jenta hadde stått med ryggen til hadde det vert fint om det var enda mørkere, som en siluett..
Men jeg liker bildet veldig godt akkurat som det er!
Mvh-Audhild
Bjarne N.
enig med arne i at de mørke tonene tilfører en viss stemning i bildet. men da hadde jeg ønsket at jenta så en annen vei. nå blir jeg litt forstyrret av at hun ser i kameraet. det blir en slags konflikt føler jeg, og ødelegger en del av nettopp stemningen. blir litt sånn hverken enten eller for meg.
André M.
Stemningsfullt og lekre farger. Jeg ville IKKE brukt reflektor eller blitz, men heller dratt mer i spakene for å mørkne jentas ansikt helt. I kompen er det sarien, speilingen og hånden som utgjør de bærende elementene for meg. Og DET er knallgodt.
USM-stipen rundt hånden var litt for tydelig.
Gjenstår imidlertid å si: Meget bra!
Odd Tore S.
Her måtte jeg sjekke på to skjermer for å finne ut hva jeg egentlig mente:
Lekre farger, fin holdning på damen, passe gjennomlyst sari.
Ansiktet på først skjerm var i grenseland, her synes jeg at det burde mørknes slik at det ble omtrent som speilingen. Sannsynligvis ikke bare rett fram om resten av kroppen skal passe inn, men slikt er fotografens ansvar, kommentator er høyt hevet over praktiske problemer!
Ved første syn falt jeg i staver over det todelte hodet. En artig detalj, men her skulle jeg gjerne sett at denne bølgen hadde havnet nær midjen i stedet. Bildet er for stilig til at jeg ønsker meg artig kryddder.
På et så bra bilde er det alltid ekstra inspirerende å pirke!
Odd Tore
Espen A. I.
Dette liker jeg. Nydelige farver med blandig fra andre religioner og land, svært dyktig lyssetting. Skarpheten sitter knallbra og drar opp bildet betraktelig. Kunne dog tenkt meg å se mer ansikt.
mvh Espen
Eirik H.
Blits er unødvendig her. Eg meinar òg at biletet hadde blitt betre om vi hadde sett ansiktet klarare, men det kan jo ordnast i ettertid, anten ved RAW-konverteringa eller i PS. Eg trur ikkje biletet hadde tapt seg på ei +0,5 stopp justering.
ingeborg w.
Vakre farger og fin positur, skulle gjerne sett ansiktet bedre eller eventuelt personen som ren siluett, men da kanskje i en annen positur, med bruk av andre armen også.
Line Kristin W.
Takk takk, tusen takk for alle fine innspill! :-)
Det er interessant og fascinerende å se de forskjellige oppfatningene dere har om ansiktet.
Slik jeg ønsker det fremstilt (dvs. på min skjerm) er ansiktet vagt, men synlig. Lys/skygger former øyne, nese, kinn og munn, men uten å vise trekk som kan fortelle hvem hun er (sarien har derimot relativt detaljerte tegninger).
Som Arne er inne på ville et tydelig ansikt låst bildets historie til én person i ett gitt (passért) øyeblikk, - vi hadde betraktet det som en fortelling om henne. Mitt ønske er derimot å formidle en tidløs stemning, et glimt inn i en vakker og fargerik kultur.
Kanskje lyktes jeg ikke så godt som jeg håpet :-)
Jeg er imidlertid nysgjerrig på hvorfor så mange av dere ønsker å se et tydelig ansikt. Hvorfor en personifisering evt. ville gjordt det til et ''bedre'' bilde (uavhengig av andre svakheter).
Handler det om menneskets iboende behov for å sortere/plassere? Eller om våre forventninger ift. hva et (temagitt) bilde ''skal'' inneholde/fortelle?
... ?
- Line :-)
Ann F.
Hvorfor jeg antyder at jeg ønsket _litt_ mer lys og detaljer i ansikt og klær?
Fordi på den skjermen jeg så bildet på når jeg skrev, var det så mørkt at ansiktet virket som en sort maske, uten de tegninger du sier er til stede. Og som jeg nå vagt kan ane, på en annen skjerm. Og da ble også bildet et annet, det _er_ et menneske der inne, ikke en maske, man opplever et nærvær, men ikke av hvem.
Det samme gjelder det meste av klærne, forresten, hva angår lys og skygger på de to skjermene, men i denne diskusjonen er ansiktet viktigst.
Så egentlig er vi kanskje ikke så uenige likevel, men har fallt som offer for den evige LCD/CRT-misforståelsen?
Sukk.. Standard meg her og standard meg der, sånn sett, men AV OG TIL skulle jeg ønske noe var det. Som f.eks at bilder ble vist likt på alle skjermer.
Mvh Ann
Carsten A.
Jeg vil ha bedre kontakt med personen, det betyr ikke nødvendigvis ''et tydelig ansikt'', men mer av et ansikt som på mine skjermer nå er en ''sort maske'' som Ann sier, på det nærmeste helt uten detaljer. Bildet kan være spesielt sensitivt for skjerminnstilling, men jeg tror ikke det, ettersom det fortoner seg i hovedsak likt på de tre ulike skjermer jeg har i bruk.
Jeg oppfatter det forøvrig ikke slik at mitt ønske om kontakt med personen er en trang til å kategorisere el. lign., ei heller kan jeg se at mer av en antydning om ansiktstrekk ville låse fast oppfatningen til ett, bestemt og individuelt ansikt. Det vises en person, og en viktig del av denne personen mangler en antydning av ansiktstrekk. Det man ville fått med utfyllingsblitz hadde antakelig vært negativt, det er så.
Ellers fastholdes vurderingen av et meget bra bilde!
MVH CA
Line Kristin W.
Tusen hjertelig for nye fine og oppklarende tilbakemeldinger, Ann og Carsten :-)
Utfra hva dere beskriver å (ikke) se samt likelydende privat tilbakemelding, kan jeg ikke forstå annet enn at skjermen min er for lys. Fryktelig irriterende, marginene er små og idéen var såvisst ikke å presentere bildet med sort maske :-(
Som Ann sier er vi nok ganske enige likevel. Dermed faller også mine spørsmål vedr. (hva jeg oppfattet som) ønsker om å se et ''tydelig ansikt'' bort, i hvert fall når det gjelder dette bildet. Filler'n óg, jeg synes jo fortsatt det er et interessant diskusjonstema! ;-)
Igjen, tusen takk for at dere tok dere tid til så grundige kommentarer/beskrivelser, - dere vet begge godt hvor verdifulle de er! :-)
- Line :-)
Dag J.
Meget pent dette. Jeg kunne kanskje tenkt meg at horisontlinjen ikke gikk gjennom hodet og hånden.
Skulle jeg velge, ville jeg også at hun hadde sett ned og ikke inn i kamera, siden ansiktet er så mørkt som det er.
Men allikevel er summen av inntrykk veldig positivt.
Geir Hareide A.
Bokmerket deg etter å ha sett på flere av bildene dine, jeg!
Angående lyst / mørkt ansikt etc, så har jeg sans for begrunnelsen din. På min skjerm ser jeg sikkert det samme som du, antydning til ansiktstrekk og et blikk, nok til at hun ser på meg, altså kommuniserer hun (mennesket) med meg. Så på min skjerm er det hennes historie jeg får, men da blir igjen ansiktet for mørkt. Da hadde det kanskje vært bedre om hun hadde stått med ryggen til eller sett bort?
Per Harald O.
Varm, stemningsfull komposisjon!
Bildtet er godt, men kunne absolutt blitt enda bedre ved at vi hadde sett ansiktet! Du kan ha fått begge deler, tidløs stemning i uttrykket til jenta og naturen!
Chr. G.
I ette tilfellet innbiller jeg meg at armen til jenta og ansiktsuttrykket er nært knyttet til hverandre. Med bare en del som klart trer fram (armen) får jeg inntrykk av at noe er avbrutt/ufullendt. Armen 'trenger' ansiktsuttrykket og omvent. At det virker som om hun henvender seg til deg (poserer for deg?) er med på å forsterke betydningen av dette forholdet, (samtidig som det også øker 'turistfaktoren'). For meg blir området rundt hodet/armen tyngdepunktet i bildet og er altså av betydning. Med andre ord, jeg skulle også gjerne sett mer av ansiktet.
Utover dette er det jo et vakkert skue, men hadde hun stått med ryggen vendt mot deg tror jeg det hadde nådd høyere hos meg.
Hans Jacob H.
Her er det en leken positur med den utstrakte armen og sprikende fingre, hodet på skakke, og de lett gjennomsiktige klærne som gjør at dette ikke bare blir en klisje av en silhuett i fin solnedgang. Jeg synes bildet fungerer bra uten for tydelige ansiktstrekk, som en stemningsbeskrivelse vi alle kan kjenne oss igjen i (eller drømme om...), men det hadde fungert veldig bra med også tror jeg, men da som et portrett av èn enkelperson.
Line Kristin W.
Tusen takk til dere siste også for flotte, tankevekkende og lærerike kommentarer! :-)
I eftertid er det jo alltid en del ting en gjerne skulle gjordt anderledes, - særlig de man (=jeg) burde sett der og da ;-)
Takk for ordene ''leken positur'', Hans Jacob. Der gav du meg en fin mulighet til å fortelle at den lille piken ikke poserer til ære for fotografen, men er oppslukt av sin egen lek. Iflg. småstolte foreldre på søndagspicninc imiterte hun sitt store idol, - en dansende barneTV-Bollywoodstjerne :-)
Å spørre en inder om å posere er forresten ikke særlig lurt. De fleste blir elleville over utsikten til å bli fotografert, men de har urokkelige meninger om hvordan poseringen skal foregå; Stivpinneposituren er overmåte populær. Likeledes visning av alle tenner (de måtte ha) inkl. bakre jeksler.
Alternativet er et meget strengt og direkte blikk kombinert med stripemunn ;-)
Ikke alt i India går sakte. Dagslyset f. eks., - går (og kommer) altfor kjempefort. Dette fantastiske lyset varte i hele ett og et halv minutt.
Neste gang jeg møter en dansende liten pike i indisk solnedgang, håper jeg at jeg helt automagisk husker alle gode råd jeg har fått av dere!
Tusen hjertelig takk igjen! :-)
- Line :-)
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Speilingen i vannet er morsom og litt uvanlig, det er ikke ofte man ser folk stå i vannet i fulle klær.
Fargene og hennes positur gir ''India-følelse'', men har altså en innvending mot å kunne si at du har truffet 100 %.
Mvh Ann
Med bedre kontakt med personen hadde dette vært 100% på topp. Nå er det dessverre bare meget bra, sånn 5-10% nedenfor toppen.
MVH CA
Inger-Lise
En veldig forsiktig innfyllingsblits hadde hevet dette bildet betraktelig, littegrann lys på jenta hadde skapt mer kontakt.
I tillegg heves bildet av sariens gjennomskinnelige flik og speilingen i den våre sanden.
Jeg høyner med en, dvs til 96 % !
:)
Om jenta hadde stått med ryggen til hadde det vert fint om det var enda mørkere, som en siluett..
Men jeg liker bildet veldig godt akkurat som det er!
Mvh-Audhild
USM-stipen rundt hånden var litt for tydelig.
Gjenstår imidlertid å si: Meget bra!
Lekre farger, fin holdning på damen, passe gjennomlyst sari.
Ansiktet på først skjerm var i grenseland, her synes jeg at det burde mørknes slik at det ble omtrent som speilingen. Sannsynligvis ikke bare rett fram om resten av kroppen skal passe inn, men slikt er fotografens ansvar, kommentator er høyt hevet over praktiske problemer!
Ved første syn falt jeg i staver over det todelte hodet. En artig detalj, men her skulle jeg gjerne sett at denne bølgen hadde havnet nær midjen i stedet. Bildet er for stilig til at jeg ønsker meg artig kryddder.
På et så bra bilde er det alltid ekstra inspirerende å pirke!
Odd Tore
mvh Espen
Det er interessant og fascinerende å se de forskjellige oppfatningene dere har om ansiktet.
Slik jeg ønsker det fremstilt (dvs. på min skjerm) er ansiktet vagt, men synlig. Lys/skygger former øyne, nese, kinn og munn, men uten å vise trekk som kan fortelle hvem hun er (sarien har derimot relativt detaljerte tegninger).
Som Arne er inne på ville et tydelig ansikt låst bildets historie til én person i ett gitt (passért) øyeblikk, - vi hadde betraktet det som en fortelling om henne. Mitt ønske er derimot å formidle en tidløs stemning, et glimt inn i en vakker og fargerik kultur.
Kanskje lyktes jeg ikke så godt som jeg håpet :-)
Jeg er imidlertid nysgjerrig på hvorfor så mange av dere ønsker å se et tydelig ansikt. Hvorfor en personifisering evt. ville gjordt det til et ''bedre'' bilde (uavhengig av andre svakheter).
Handler det om menneskets iboende behov for å sortere/plassere? Eller om våre forventninger ift. hva et (temagitt) bilde ''skal'' inneholde/fortelle?
... ?
- Line :-)
Fordi på den skjermen jeg så bildet på når jeg skrev, var det så mørkt at ansiktet virket som en sort maske, uten de tegninger du sier er til stede. Og som jeg nå vagt kan ane, på en annen skjerm. Og da ble også bildet et annet, det _er_ et menneske der inne, ikke en maske, man opplever et nærvær, men ikke av hvem.
Det samme gjelder det meste av klærne, forresten, hva angår lys og skygger på de to skjermene, men i denne diskusjonen er ansiktet viktigst.
Så egentlig er vi kanskje ikke så uenige likevel, men har fallt som offer for den evige LCD/CRT-misforståelsen?
Sukk.. Standard meg her og standard meg der, sånn sett, men AV OG TIL skulle jeg ønske noe var det. Som f.eks at bilder ble vist likt på alle skjermer.
Mvh Ann
Jeg oppfatter det forøvrig ikke slik at mitt ønske om kontakt med personen er en trang til å kategorisere el. lign., ei heller kan jeg se at mer av en antydning om ansiktstrekk ville låse fast oppfatningen til ett, bestemt og individuelt ansikt. Det vises en person, og en viktig del av denne personen mangler en antydning av ansiktstrekk. Det man ville fått med utfyllingsblitz hadde antakelig vært negativt, det er så.
Ellers fastholdes vurderingen av et meget bra bilde!
MVH CA
Utfra hva dere beskriver å (ikke) se samt likelydende privat tilbakemelding, kan jeg ikke forstå annet enn at skjermen min er for lys. Fryktelig irriterende, marginene er små og idéen var såvisst ikke å presentere bildet med sort maske :-(
Som Ann sier er vi nok ganske enige likevel. Dermed faller også mine spørsmål vedr. (hva jeg oppfattet som) ønsker om å se et ''tydelig ansikt'' bort, i hvert fall når det gjelder dette bildet. Filler'n óg, jeg synes jo fortsatt det er et interessant diskusjonstema! ;-)
Igjen, tusen takk for at dere tok dere tid til så grundige kommentarer/beskrivelser, - dere vet begge godt hvor verdifulle de er! :-)
- Line :-)
Skulle jeg velge, ville jeg også at hun hadde sett ned og ikke inn i kamera, siden ansiktet er så mørkt som det er.
Men allikevel er summen av inntrykk veldig positivt.
Angående lyst / mørkt ansikt etc, så har jeg sans for begrunnelsen din. På min skjerm ser jeg sikkert det samme som du, antydning til ansiktstrekk og et blikk, nok til at hun ser på meg, altså kommuniserer hun (mennesket) med meg. Så på min skjerm er det hennes historie jeg får, men da blir igjen ansiktet for mørkt. Da hadde det kanskje vært bedre om hun hadde stått med ryggen til eller sett bort?
Bildtet er godt, men kunne absolutt blitt enda bedre ved at vi hadde sett ansiktet! Du kan ha fått begge deler, tidløs stemning i uttrykket til jenta og naturen!
Utover dette er det jo et vakkert skue, men hadde hun stått med ryggen vendt mot deg tror jeg det hadde nådd høyere hos meg.
I eftertid er det jo alltid en del ting en gjerne skulle gjordt anderledes, - særlig de man (=jeg) burde sett der og da ;-)
Takk for ordene ''leken positur'', Hans Jacob. Der gav du meg en fin mulighet til å fortelle at den lille piken ikke poserer til ære for fotografen, men er oppslukt av sin egen lek. Iflg. småstolte foreldre på søndagspicninc imiterte hun sitt store idol, - en dansende barneTV-Bollywoodstjerne :-)
Å spørre en inder om å posere er forresten ikke særlig lurt. De fleste blir elleville over utsikten til å bli fotografert, men de har urokkelige meninger om hvordan poseringen skal foregå; Stivpinneposituren er overmåte populær. Likeledes visning av alle tenner (de måtte ha) inkl. bakre jeksler.
Alternativet er et meget strengt og direkte blikk kombinert med stripemunn ;-)
Ikke alt i India går sakte. Dagslyset f. eks., - går (og kommer) altfor kjempefort. Dette fantastiske lyset varte i hele ett og et halv minutt.
Neste gang jeg møter en dansende liten pike i indisk solnedgang, håper jeg at jeg helt automagisk husker alle gode råd jeg har fått av dere!
Tusen hjertelig takk igjen! :-)
- Line :-)