Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_205975} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Bra jobba! (jeg får ikke til dette... grrr)
Orginalen var sikkert flott den også.
Hvordan ville dette blitt hvis du hadde lagt fokus på andre siden av kanalen, litt på skrå liksom?
Avsluttet .
Dette er faktisk morsomt og de som ønsker å se hvordan man kan fake til et slikt tilt shift resultat kan se en tutorial for PS på denne linken:
Orginalen var et sjarmerende oversiktsbilde. Et kaos i arkitektur , trange gater å vannveier.
På den ville jeg kuttet vekk det flate taket i bunn, samt et lite kutt på venstre side. Mellom de 2 trærne ved kanalen kanskje...
Får se i kveld om jeg får tid til å 'mekke' miniatyrbilde...
Avsluttet .
Tøft, det har jeg hatt lyst til å prøve selv. Men hvordan gjør man det på ordentlig egentlig?
Marcus R.
Denne diskusjonen synes å være svært lite teknisk presis. Med fare for å uttykke meg klumsete selv, så kan jeg vel påpeke følgende:
1. Tilt-Shift objektivet ble i hovesdak brukt til å rette opp perspektiv. Grunnen til at det ble brukt i modell-fotografering var vel i hovedsak at man kunne få fokusplanet til å gå skrått innover i bildet, for f.eks. å rette oppmerksomheten mot spesielle elementer i bildet?! ...og ikke for å få et kort fokus-dyp alene. Ingen av ''fake-model-bildene'' jeg har sett så langt har et fokusplan som går skrått innover i bildet!
2. Disse ''fake-modell-bildene'' handler tilsynelatende i hovedsak bare om å fake et ekstremt kort fokus-dyp...og det gjøres dessuten ofte feil. Å ''bare dra'' en gradert maske horisontalt over bildet vil ofte gi ''optiske feil'' i bildet, da f.eks. (!) tak, som i virkeligheten er like nærme (avstands-messig i forhold til fokusplanet) som gaten foran, havner utenfor masken og blir uskarpe. Skal man etterligne ekstremt kort fokusplan i Photoshop må maskingen utføres på et langt mer sofistikert nivå.
Tar gjerne feedback hvis noen er uenige...
Mvh
MR
Amund Blix A.
Marcus, det er da ingen ''regel'' som tilsier at fokusplanet *skal* være skrått!
Hovedpoenget er å få frem modellfølelsen, og det har Anders fått til greit.
I mitt bilde: bilde nr. 223639 er det brukt storformat og tilt, og ikke noe skrått fokusplan. Og ikke ville jeg ha det heller. Men en gammel Graflex har ikke sving, så jeg kunne ikke fått det heller, om jeg ville :-)
Marcus R.
Jeg har da ikke påstått at det er noen ''regel'', bare påpekt at det var en av årsakene til at tilt-shift-objektiver ble brukt til dette formålet, sitat: ''og ikke for å få et kort fokus-dyp alene''.
Uansett; bildet ble brukt som et eksempel på ''fake tilt-shift foto'' (jamfør artikkelen på forsiden), derfor mitt resonement...jeg burde kanskje gitt klarere uttrykk for at jeg kom fra artikkelen på forsiden, og ikke bare kommenterte bildet alene?!
Jeg er enig i at han får fram model-følelsen, slik du beskriver, men bildet er likevel ikke helt uten feil, jamfør hva jeg skrev om maskering etc.
Hva bildet ditt angår, så forstår jeg ikke hvorfor dette skulle være noe bevis mot mitt resonnement?!
Mvh
MR
Amund Blix A.
Nå var jeg ikke klar over at det var en artikkel om dette på forsiden, jeg kikker sjelden på der... Det er tydeligvis blitt en liten motegreie det her...
Uansett, å etterligne Scheimpflug-effekten korrekt i PS er nok for de aller mest avanserte ja, så for min del foretrekker jeg å gjøre det på ordentlig med storformatkamera. Bildet mitt skulle ikke vise annet enn det.
Mvh
Amund
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Orginalen var sikkert flott den også.
Hvordan ville dette blitt hvis du hadde lagt fokus på andre siden av kanalen, litt på skrå liksom?
http://recedinghairline.co.uk/tutorials/fakemodel/
Have fun :)
Jon
På den ville jeg kuttet vekk det flate taket i bunn, samt et lite kutt på venstre side. Mellom de 2 trærne ved kanalen kanskje...
Får se i kveld om jeg får tid til å 'mekke' miniatyrbilde...
1. Tilt-Shift objektivet ble i hovesdak brukt til å rette opp perspektiv. Grunnen til at det ble brukt i modell-fotografering var vel i hovedsak at man kunne få fokusplanet til å gå skrått innover i bildet, for f.eks. å rette oppmerksomheten mot spesielle elementer i bildet?! ...og ikke for å få et kort fokus-dyp alene. Ingen av ''fake-model-bildene'' jeg har sett så langt har et fokusplan som går skrått innover i bildet!
2. Disse ''fake-modell-bildene'' handler tilsynelatende i hovedsak bare om å fake et ekstremt kort fokus-dyp...og det gjøres dessuten ofte feil. Å ''bare dra'' en gradert maske horisontalt over bildet vil ofte gi ''optiske feil'' i bildet, da f.eks. (!) tak, som i virkeligheten er like nærme (avstands-messig i forhold til fokusplanet) som gaten foran, havner utenfor masken og blir uskarpe. Skal man etterligne ekstremt kort fokusplan i Photoshop må maskingen utføres på et langt mer sofistikert nivå.
Tar gjerne feedback hvis noen er uenige...
Mvh
MR
Hovedpoenget er å få frem modellfølelsen, og det har Anders fått til greit.
I mitt bilde: bilde nr. 223639 er det brukt storformat og tilt, og ikke noe skrått fokusplan. Og ikke ville jeg ha det heller. Men en gammel Graflex har ikke sving, så jeg kunne ikke fått det heller, om jeg ville :-)
Uansett; bildet ble brukt som et eksempel på ''fake tilt-shift foto'' (jamfør artikkelen på forsiden), derfor mitt resonement...jeg burde kanskje gitt klarere uttrykk for at jeg kom fra artikkelen på forsiden, og ikke bare kommenterte bildet alene?!
Jeg er enig i at han får fram model-følelsen, slik du beskriver, men bildet er likevel ikke helt uten feil, jamfør hva jeg skrev om maskering etc.
Hva bildet ditt angår, så forstår jeg ikke hvorfor dette skulle være noe bevis mot mitt resonnement?!
Mvh
MR
Uansett, å etterligne Scheimpflug-effekten korrekt i PS er nok for de aller mest avanserte ja, så for min del foretrekker jeg å gjøre det på ordentlig med storformatkamera. Bildet mitt skulle ikke vise annet enn det.
Mvh
Amund